>> Den Blå Maskinen <<

Från spelarna i Överkalix IFs division 2-lag. I med -och motgång, med blicken uppåt!

Suddenförlust och bortaseger

Publicerad 2015-01-18 00:43:42 i - Allmänt

Jag hade ett långt inlägg om matchen mot Clemensnäs. men skrotade det. Jag är inte den bästa på att ta en förlust, speciellt inte om vi är sämre. Faktumet är att vi förlorar på övertid mot dom, men inte för att vi är ett sämre lag utan för att vi antingen inte orkade prestera två matcher på två dagar eller så för att vi inte ville tillräckligt. Som motstånd så var dom bättre, sett till tre perioder. Dom avlossade nära dubbelt så mycket skott som oss och anpassade sig efter vår forecheck. Men, vi hade kunnat skjuta minst lika mycket som dom, om vi hade tagit fler skott än att försöka passa pucken in i nät. Vi hade kunnat skappa 15 fler målchanser än vi gjorde. Vårt motstånd dock inte en enda skottäckning under hela matchen, och jag är inte säker på om vi fick en enda tackling heller. Vi mötte vårt motstånd lite fel och förlorade en poäng på det. Men att ta tre poäng mot dessa Giganter, från den sydligare serien, är inte omöjligt
 
Jag personligen missade matchen mot Rosvik under lördagen, en match som vi segrade med 6-1, och har ingen egentlig intel om prestationen annat än att vi vann med fem måls marginal och att Henke var tillbaka i kassen efter några matchers frånvaro. På målvaktssidan har vi rätt skaplig konkurrens. Henke som varit vår Go-to-guy under många år har fått tampas med Emil Larsson som låg i toppen av målvaktsligan under grundserien... samt Tor Törnqvist som kommit hem från "andra sidan pölen" efter en transatlantisk sejor. 
 
Jag personligen har försökt göra mycket för marknadsföring, och försökt ge mycket för kämpaglöd och viljat vara ett tröjnummer som beskriver Den Blå Maskinen. Denna säsongen har jag inte haft samma möjlighet till det efter både kvällsjobb och helgsjobb. Jag är dock bättre tränad än någonsin och förmodligen mer uppladdad än alla andra, efter att egentligen ha missat mer än halva säsongen, men nu... nu är jag iallafall tillgänglig på full tid, och kommer jaga varenda kille, på varje träning, för att ta deras plats. Jag förväntar mig att möta motstånd och hoppas på att ingen ger upp sin plats självmant. Men, jag ska ha den.
 
Det här är i grund och botten en blogg för publiken, men jag är i ärlighetens namn besviken på uppslutningen av publiken. Vårt lag får nya följare på Facebook konstant, men publiksiffran krymper i allt mer raskande tack. Det bör ändras, det bör NI ändra på. Att stödja oss är guld värt. Vi kostar inte mycket. Vi kostar ungefär en godispåse i veckan. Istället för att slänga i konserverat i grytan, köp färsk råvara och se oss spela. Vi vill verkligen ge allt, för er. Vi har inga saftiga lönecheckar för att täcka ett skott. Vi får ingen bonus för att vinna en match. Vi får inte en till klubba för att du slösar tre timmar av en ledig dag. Vi tar våra halvknäckta klubbor och slänger oss framför en puck, för att vi som grupp, vill vinna för er. Vi som grupp vinner på att David Tegelid täcker ett slagskott med ansiktet. Han lär förmodligen inte få göra reklam för Pepsodent under denna säsong, han lär knappt få göra reklam för skörbjugg. Men han täckte skott, med sitt ansikte, för att förhindra en målchans... när vi ledde med sex mål... mot ett lag i botten av tabellen. Och han gjorde det för oss. Vi gör det för er. Tvinga med alla ni känner, Alla. Mata spädbarn i fiket, rulla upp rullstolar på rampen, sätt barn på seketariatstaket, dra med en kompis som annars ligger under en filt och se tv. Vi kostar inte mycket, men vi ger tillbaka till er, och vi ger allt. Vi vill genomgående höja intresset för ishockey i kommunen, och vi kämpar. Fall inte bort. Än så länge har Ni inte varit hälften så bra som ifjol. Bevisa er. Var delaktig i vår kamp för att vinna hockeymatcher och skapa en livlång hockeykultur i kommunen. 
 
 
Så, den trettioförsta januari så ses vi i Skogshallen? När Nörsjö gästar oss. 14.00. Då räknar jag med en god uppslutning. Tills dess kan ni följa våra tre bortamatcher mot Boden, Norsjö och MG/arvidsjaur via Facebookgruppen Blå maskinen. 
 
Det är fint med "egen" blogg. Då kan jag ställa egna krav, som jag själv kan besvar. Kommer du till en match och ser att vi, eller jag... inte ger allt vi kan. Ifrågasätt det! Föe det är vår skyldighet. Det är eran rätt.
 
 
/ Fredrik Åström

Kommentarer

Postat av: Magnus

Publicerad 2015-01-19 15:20:03

Härligt Fredrik! Ska göra ALLT för att Skogshallen ska vara fylld den 31/1 !

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela